פרסום דוח ה- OECD: קריאה להפחתת המע״מ על מזון

צבי טסלר No Comments on פרסום דוח ה- OECD: קריאה להפחתת המע״מ על מזון

נשיא התאחדות התעשיינים בתגובה לדוח ה- OECD: "הדו"ח מוכיח שוב: הפתרונות ליוקר המחיה- בידי הממשלה. יש להפחית את המעמ על מזון מיידית". מבדיקה של מחלקת המחקר בהתאחדות גם עולה כי בעוד מדד מחירי המזון בישראל עלה ב-4 השנים האחרונות רק ב- 11.4%, במדינות ה- OECD הוא קפץ ב- 31.5%, וב- 25.8% בארה"ב

עשרות אלפי השקלים שנתפסו צילום: דוברות המשטרה
12:39
30.04.24
יונת קפלן No Comments on המסר שבגללו הניה שוחט עזבה את התור ללחמניות החמות

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים בחנה את דוח ה- OECD שפורסם ביום שישי האחרון, ומצאה כי מכיוון שהדוח מתייחס לשנת 2022, הנתונים שהתפרסמו בו נובעים בעיקר מהתחזקות השקל, שהגיעה לשיא בשנה זו, ואינם משקפים את נתוני 2023, בה השקל נחלש משמעותית.

בשנת 2022 הגיע השקל לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מזה 25 שנה מול סל המטבעות ומול האירו. בשנת 2023 השתנתה המגמה, אך נתונים אלו כאמור לא באים לידי ביטוי בדו"ח. על פי ניתוח מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים, נתוני ה-OECD המוצגים בדוח אינם מנטרלים באופן מספק את השינויים בשערי המטבע, ובשל כך מספקים תמונה לא מדויקת של השוואת המחירים. ביצוע השוואה על בסיס נתוני אמת עדכניים, תראה באופן חד משמעי שהתעשייה הישראלית הינה מרסנת אינפלציה, בניגוד למחירים שנובעים ממדיניות ממשלתית. בין השאר, הסיבות העיקריות ליוקר המחיה היחסי בישראל הנן עלות עשיית עסקים גבוהה בישראל, עלויות קרקע ודיור גבוהות, שיעור מע"מ גבוה על מזון, ועל היעדר פתרון סבסוד ישיר לחקלאות – כאשר הפתרון לכלל בעיות יסוד אלו, נתון בידי הממשלה. לדברי התאחדות התעשיינים, פתרונות לבעיות השורש בישראל צפוי להוביל לצמצום פערים משמעותי והקלה מיידית על יוקר המחייה בישראל.

בתוך כך, בדיקת מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים, שבחנה את עליית מדד מחירי המזון בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD בשנה החולפת (יולי 2023 לעומת אוגוסט 2022), מצאה כי בעוד בישראל מדד מחירי המזון עלה ב- 5%, באיחוד האירופי הוא עלה ב- 11.1%- כמעט כפול מעליית המדד בישראל. בנוסף, מבדיקה השוואתית של עליית מדד מחירי המזון בארבע השנים האחרונות, (יולי 2023 לעומת אוגוסט 2019), עולה כי המדד הישראלי עלה ב-11.4% בלבד, לעומת קפיצה של 25.8% במדד המזון של ארה"ב ואף קפיצה גבוהה יותר של 31.5% במדד של האיחוד האירופי.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר בעקבות הנתונים כי "הדו"ח מלמד שלמדינת ישראל ישנן מספר בעיות מבניות אשר מובילות לכך שרמת המחירים בישראל גבוהה לכאורה בהשוואה לעולם- חלק גדול כתרומה של שערי המטבע ובשאר על הממשלה לטפל בהן בהקדם. התייקרות מחירי הדיור, שיעור מע"מ גבוה על המזון, העדר תמיכה ישירה בחקלאות ורגולציה כבדה מושכים את המחירים כלפי מעלה. זאת לצד הטיה של הנתונים הנובעים משערי המטבע בשנת 2022".

"ממצאי מחלקת המחקר הכלכלי מעידים שהתעשייה הישראלית מרסנת את האינפלציה ומחירי המזון ברוב העולם התייקרו בשנה החולפת באופן משמעותי, בעוד העליות בישראל מתונות יחסית. יש לתמוך ולעודד את תעשיית המזון הישראלית לצד הפחתה מיידית של המע״מ על המזון לרמה המקובלת באירופה".



0 תגובות